Ćao baki, kako si?

Ovo neće biti neki standardni tekst gde ću ti prosipati mudrosti, već želim da ti ispričam priču. Želim da ti ispričam šta se meni desilo, a šta može realno i tebi da se desi.

08:35 – Petak, 15. februar, zapucao sam u kafić gde standardno blejim (i odakle ponekad radim) i razmišljam o jednoj ideji: koliko jaku stranicu mogu napraviti za 30 dana bez novčanih ulaganja i bez podrške influensera.

08:40 – Gledam kroz prozor kao tele u šarena vrata, stiže mi jutarnja doza kofeina (Kokta i produženi sa). Kao zavisnik od kofeina, odmah sam posrnuo za kafom i prosto su me iznenadili koliko dobro su napravili espresso (možda čak i najbolje do današnjeg dana). Kada sam srknuo gutljaj savršenstva, pade mi na pamet jedna stvar: što ne bih napravio stranicu o kafi?

Realno, postoji svega par stranica u Srbiji vezanih za kafu, a ima dosta potencijala da se napravi jedna veoma zanimljiva stranica. Došao je red na Koktu… oči postale velike kao sarme i budi se moj unutrašnji Barney:

Ne želim da ovo postane još jedna coffee bloger stranica, već da se napravi zajednica ljudi koja se davi u kafi!

Pošto znam šta hoću da napravim, sledeće je postavljanje ciljeva zbog kojih ću se svakog jutra buditi i truditi da stranica bude što bolja. Ciljeve koje sam postavio su sledeći:

  • Broj followera: 1200
  • Reach – 7000
  • Engagement Rate – 15%

Pre nego što skroluješ dalje i saznaš strategije koje sam koristio, imam jedan kratak kviz za tebe. Odgovor ćeš saznati na kraju ovog bloga.

Growth Strategija

Jedna od strategija kreiranja samog profila je precizno targetiranje i zapraćivanje profila u niši koji su STVARNO AKTIVNI na platformi. To znači da idealna publika za moj profil su ljudi koji dnevno ostvaruju interakciju sa konkurentnim profilima. Za potrebe rasta broja followera, koristio sam sledeće dve strategije:

Zapraćivanje publike nano-influensera

Ukoliko želiš da radiš Follow/Unfollow strategiju, moraš dosta da paziš. Nisu svi tvoja publika i nisu sve stranice tvoje stranice od kojih ćeš zapraćivati. Najveća greška koju možeš napraviti je zapraćivanje prema lokaciji i prema hashtagovima!

Ja sam se opredelio za zapraćivanje profila koji prate nano-influensere. Ko su nano influenseri? Profili koji imaju od 1000 do 10000 followera sa engagement rate-om preko 10%.

Zašto baš nano-influenseri? To su mali profili koji žele da se probiju na platformi i koji imaju veoma jaku i aktivnu publiku. To su ljudi koji ne ulažu u reklamiranje, koji se ne bave uzajamnom promocijom sa drugim influenserima već grade zajednicu istomišljenika okupljenih oko zajedničke teme. Pa đe ćeš ljepše!

Pošto nisam spamovao sa zapraćivanjem, kada sam zapraćivao profile dobijao sam između 80 i 150 followera dnevno

Iskopavanje Instagram profila ljudi koji idu ili su zainteresovani na Facebook događaju

Postoji jedan veoma zanimljiv alat koji se zove PhantomBuster. To je Growth-Hacking alat koji funkcioniše tako što odabereš odgovarajući API koji tebi odgovara za određene strategije koje želiš da implementiraš. Ne želim dodatno da ti tupim o njemu, možeš pogledati i na sledećem linku.

Dva API-a koja sam koristio su: Facebook Event Guests Exporter i Instagram Profile URL Finder.

Dva eventa, koja se za par dana dešavaju u Sarajevu su CoffeeFest Sarajevo i CoffeeArt takmičenje, u sklopu festivala kafe.

Preko Facebook Event Guest Explorer API-a sam izvukao sve Facebook profile koji su stavili Going i Interested. PhantomBuster mi je u roku od minut i po izvukao listu od 2835 facebook profila koji su zainteresovani za event.

Dobijenu bazu profila sam importovao u Instagram Profile URL Finder API i kroz 30ak minuta sam dobio oko 1150 Instagram profila (nemaju svi Instagram naloge tako da ne očekujte 100% success rate). Naravno, ne mora da znači da su svi ti profili tačni. Prosečna uspešnost tačnih profila je između 50% i 70%. Na kraju, kada sam sortirao profile, dobio sam 785 naloga koji se poklapaju sa Facebook profilima.

Kroz 3 dana zapraćivanja ovih profila, od 785 profila, praćenje mi je uzvratilo 418 profila, što ni jedan bot ne može da ti donese!

Content Strategija

Ne, ovo nije još jedan u nizu coffee bloger profila. Kao što sam i napomenuo da je cilj kreiranje zajednice ljubitelja kafe, odlučio sam se za curated content opciju, a evo i zašto. Trenutno postoji više od 109 miliona sadržaja o kafi samo na Instagramu. Biti još jedan u nizu je veoma teško ostvariti, kako na globalnom tako i na lokalnom tržištu.

Iz tog razloga sam prvih 5 dana istraživao koji sadržaj je bio viralan na Instagramu, koji sadržaj se plasirao konstantno pri samom vrhu explore feed-a po hashtagovima sa velikim brojem postova kao i po specifičnim hashtagovima. Istraživanje specifičnih hashtagova sam izvršio prema dva glavna parametra: lokalizovani hashtagovi po zemljama koji imaju najveći engagement i prema vrstama kafa.

Nakon kreiranja foldera sa 156 slika, odlučio sam da će mi glavni fokus biti izgled Instagram profila, ali ne po efektima i filterima već posvećivanje jednog grida jednoj temi sadržaja.

Na osnovu prikupljenih materijala i informacija odlučio sam se na sledeće tri teme sadržaja koje se plasiraju na stranici: 3D Coffee Art, Kafa sa pogledom i zanimljive i interesantne slike o kafi.

Pored Curated Content-a, jedna od stvari koja je meni ključ održavanja jakog engagement-a je UGC (User Generated Content). UGC koristim za Instagram Story sadržaj gde se obavezno taguje osoba koja objavi fotku, taguje stranicu i stavi brendirani hashtag.

Caption Strategija

Skoro sam radio interni trening za pisanje copy-a na društvenim mrežama za klijenta i dosta sam pričao o tome kako su storytelling i long-form content ključ uspeha u 2019. godini. Sa obzirom na to da već imam sadržaj koji će sam po sebi vući engagement u vidu lajkova, sačuvanih slika i prosleđivanja u DM, odlučio sam se za potpuno drugi pristup.

Copy koji se kreira na ovom profilu je isključivo u obliku short-forma i veći fokus je stavljen na CTA u vidu poziva na engagement u okviru sadržaja (komentariši sa emoji-em, koja je tvoja omiljena kafa itd.) kao i postavljanju pitanja u odgovorima na komentare kako bi se povećao engagement.

Zašto baš ovo? Komentari na Instagramu su najbitniji signal za algoritam i ukoliko konstantno dobijaš komentare, tvoj profil će biti prepoznat od Instagrama kao profil koji ima autoritet, tj. profil koji ima jak i zanimljiv sadržaj.

Hashtag Strategija

Mesecima unazad gledam diskusije o tome kako veći broj hashtagova smanjuje reach, pa hajde da prvo razbijemo taj mit. NE, INSTAGRAM NE SMANJUJE REACH AKO IMAŠ DOSTA HASHTAGOVA! Doduše, smanjuje ako nemaš relevantne hashtagove i kroz njih ne dobijaš impresije. Zašto bih stavio #rucak ukoliko ujutru objavim post za jutarnju kaficu?

Ukoliko želiš da rapidno rasteš na Instagramu bez ulaganja, postavljanje pravih hashtagova je ono na šta se trebaš fokusirati. Kako funkcionišu hashtagovi?

Hashtagovi su bukvalno kao ključne reči za SEO. Sigurno nećeš pozicionirati svoj sadržaj na hashtagu koji ima veliku zasićenost, već targetiraš specifične hashtagove gde se tvoji postovi mogu javiti. Kao što Google prvo prikazuje stranice koje imaju autoritet, isto tako Instagram prikazuje objave stranica koje imaju autoritet. Dakle, najveću ulogu ima Engagement Rate! Što ti je veći engagement rate, to ti je veća šansa da se tvoje objave pojave na hashtagovima koji imaju veliki broj objava.

Način na koji postavljam hashtagove je sledeći:

  • Brendirani hashtag #volimokafu – pored hashtaga, ljudi mogu tagovati profil i staviti hashtag kako bi njihov sadržaj bio objavljen kao Story
  • Ključne reči koje opisuju objavu sa „ošišanom“ latinicom – retko ko pretražuje postove sa dijakritičkim znakom, a tek da ne pričam o ćirilici. Ukoliko koristiš takve hashtagove, sigurno ćeš izgubiti, pa brat bratu, do 600 impresija po objavi.

Ovo je bukvalno osnova hashtag strategije, ali šta je Hashtag Outreach? Onog momenta kada imaš jak engagement rate, tvoj sadržaj se može lagano pojaviti na hashtagovima koji imaju i preko 5 miliona postova. Hashtag Outreach je bukvalno princip rapidnog rasta profila gde najveći reach se generiše kroz hashtagove. S’ obzirom da se pojedini hashtagovi koriste i u svetu i u Srbiji, ja sam ih primenio u svojim postovima (#coffeeart #espressoart #latteart #espresso #latte #barista). Realno, to je nešto što pijemo i tražimo svakog dana.

 

Rezultat

Posle 30 dana od pokretanja stranice, rezultati su sledeći:

  • Broj Followera – 1574
  • Reach – 46 611
  • Reach (Srbija, BiH, Hrvatska, Crna Gora) – 15 813
  • Impressions – 102 186
  • Prosečan broj lajkova po objavi – 721
  • Prosečan broj komentara po objavi – 13
  • Engagement rate – 46.62%

 

Zaključak

Organski rast i organski reach KIDA, naravno ako formiraš celu strategiju na koji način to možeš postići. U mnogim grupama na Facebook-u, kako domaćih tako i stranih, vodi se polemika o tome da li je Follow/Unfollow strategija samoubistvo za stranicu. Međutim, moj pogled na Follow/Unfollow strategiju je kao kreiranje Lookalike publike za reklamiranje. Ukoliko gađaš profile koji odgovaraju tvojoj niši, temi i da su stvarno aktivni, onda ćeš pokidati! Zahvaljujući automatizaciji i PhantomBusteru, ne samo da sam dobio visok rast u broju pratioca, već sam dobio publiku koja STVARNO INTERAGUJE sa stranicom.

Kvalitet iznad kvantiteta – Neke prethodne stranice koje sam vodio za klijente su na mesečnom nivou ostvarivale čak i do 2800 novih pratioca gde je i engagement rate bio solidan (10% do 15%). Nije bitan broj ljudi koji te prati, i on ti sigurno neće doprineti bržem rastu profila. Sadržaj koji objavljuješ i interakcija od tvoje publike je ono što je ključ

Engagement Rate je JEDINA METRIKA na koju treba da se fokusiraš! Evo i odgovora na kviz: ENGAGEMENT RATE JAKIH INSTAGRAM PROFILA KOJI IMAJU IZMEĐU 1000 I 10000 FOLLOWERA IZNOSI 10%! Volimo Kafu profil sada ima 1724 followera i 55.26% Engagement Rate. Iako to nije veliki broj followera, sadržaj koji objavim se nalazi u top 3 objava po hashtagovima koji imaju preko 9 miliona objava! Prema mojim procenama, ukoliko imaš engagement rate veći od 15%, možeš lagano stavljati hashtagove koji imaju do 3 miliona objava. Što ti je jači autoritet, brže rasteš!

ROKAJ HASHTAGOVE, ali relevantne! Follow/Unfollow strategija ti može pomoći do određenog broja pratioca. Moj savet je 10000 i tada da stopiraš. Ukoliko laserski targetiraš publiku, računaj da ćeš na deset soma followera imati engagement rate od 15%. Tada najveći fokus stavljaš na Hashtag Outreach Strategiju i slobodno automatizuj lajkovanje objava po laserski targetiranim hashtagovima.

CONTENT IS KING, i zapravo jeste. Ukoliko pokrećeš community-based stranicu, curated content ti znatno može pomoći u povećanju engagement rate-a. Kada sakupiš dovoljno veliku publiku, pusti njih da kreiraju sadržaj za tebe. Ne postoji bolji osećaj nego kada tvoj verni fan vidi svoju sliku na njegovoj omiljenoj stranici!

CHALLENGE COMPLETED – Sigurno ne planiram da ugasim stranicu. Neki od daljih koraka su promovisanje malih proizvođača kafe kako bi se pozicionirali na domaćem tržištu, besplatno i dalji rast profila. Moja poruka za kraj je:

P.S. Kako ti se svideo blog? Baci reakciju i podeli osobi za koju misliš da bi ovo bilo savršeno!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
783810